Het Nijmeegse Mondial College start komend schooljaar met een uniek onderwijsconcept voor de leerlingen van het vmbo-t. Met deze nieuwe vorm van onderwijs speelt de school in op actuele onderwijskundige ontwikkelingen èn op de specifieke kenmerken van de vmbo-t leerling.
Het aantal leerlingen in het vmbo-t is de afgelopen jaren substantieel gestegen van circa 32.000 in 2010 tot ruim 37.000 in 2014. Ongeveer 80% van deze leerlingen stroomt na het vmbo-t door naar mbo-opleidingen. Toch zijn de onderwijsprogramma's vaak eenzijdig gericht op doorstroom naar de havo. Gert-Jan Jansen, rector van het Mondial College: 'Het is goed te begrijpen dat veel vmbo-t leerlingen èn ouders doorstroom naar de havo ambiëren'. Het onderwijs moet dat ook zeker mogelijk maken. We kunnen echter onze ogen niet sluiten voor het feit dat circa 80% van deze leerlingen hun weg vervolgen in het middelbaar beroepsonderwijs'.
Met dit dilemma in het achterhoofd is het Mondial College aan het werk gegaan om een onderwijsconcept te ontwerpen dat zowel doorstroom naar de havo mogelijk maakt, maar ook nadrukkelijk aansluit bij de specifieke kenmerken en talenten van vmbo-t leerlingen. De school heeft gekozen om te werken met talentstromen in het 3e en 4e leerjaar. Gedurende een dag of dagdeel per week volgen alle leerlingen onderwijs passend bij het door hun zelf gekozen profiel: business, engineering, design of sports. Tijdens deze profieldag staat betekenisvol leren in de praktijk centraal en wordt naast een gericht theoretisch aanbod gewerkt aan de zogenaamde '21th century skills', zoals samenwerken, communiceren, creativiteit en probleem oplossend vermogen. Zo starten de leerlingen die het vmbo-business programma volgen in groepjes een eigen mini-onderneming. Dit wordt ondersteund door gerichte theorielessen van vakdocenten maar ook door gastlessen van professionals uit de beroepspraktijk. De leerlingen bezoeken daarnaast middels excursies, bedrijfsbezoeken en korte stages relevante bedrijven en organisaties passend binnen de gekozen talentstroom. In het 4e jaar worden ook al lessen gevolgd in het vervolgonderwijs. De programma's worden ontwikkeld en uitgevoerd door docenten van het vmbo-t èn havo.
Gert-Jan Jansen: 'Het werken met talentstromen is niet uniek. Maar meestal zijn dit programma's die bovenop het reguliere programma worden aangeboden voor een selecte groep leerlingen'. Wij kiezen er echter voor om àlle leerlingen met deze vorm van betekenisvol onderwijs te motiveren. Dat kan op basis van het 20-80 principe: Leerlingen volgen het reguliere programma in circa 80% de tijd, waardoor er ruimte gecreëerd wordt om de talentstromen onderdeel te maken van het onderwijsprogramma. Het Mondial College werkt op de havo al volgens dit principe met het International Business College (IBC). De ervaringen hiermee wijzen uit dat deze vorm van onderwijs een enorme impuls geeft aan de motivatie van leerlingen, niet alleen voor hun talentstroom, maar ook voor het reguliere onderwijsaanbod'.