Henk van der Heijden heeft namens Bewonersoverleg Lindenholt vragen gesteld aan de gemeente Nijmegen over de veranderingen ten aanzien van de bereikbaarheid van Lindenholt Oost. Hieronder het antwoord van de gemeente.
Beste Henk,
Het doortrekken van lijn 2 door Lindenholt Oost, zodat een lus ontstaat, is voor hen bespreekbaar, maar dat heeft een aantal nadelen: reizigers uit Lindenholt West hebben een langere reistijd richting station Dukenburg (en verder) en leerlingen van het Mondial College die vanuit Druten komen, kunnen niet meer overstappen van lijn 12 op lijn 2, omdat deze niet meer terug rijdt naar de Broekwijken. Breng gaat onderzoeken hoeveel leerlingen dit doen. Als het er niet zoveel zijn, willen ze lijn 2 doortrekken door Lindenholt Oost, anders niet. Dan is de mogelijkheid om lijn 2 alleen door te trekken op het moment dat lijn 11 niet meer rijdt, dus ’s avonds en in de weekenden. Op dat moment zijn er geen leerlingen meer die er nadeel van ondervinden. Ik denk dat dat ook een prima mogelijkheid kan zijn, hoewel het altijd lastig communiceren is dat een lijn sommige delen van de week een andere route rijdt dan andere delen van de week. Het is dus nog niet bekend welke oplossing het wordt, maar er lijkt een oplossing te komen!
Breng Flex lijkt ingevoerd te worden, maar er is nog geen besluit over genomen. De bedoeling is dat het systeem per medio december gaat rijden, maar het kan eventueel ook enkele maanden later worden, mocht de voorbereiding en de besluitvorming iets langer duren. Het is een systeem met kleine voertuigen (busjes en taxi’s) die via telefoon of app gereserveerd kunnen worden. Ze rijden van halte naar halte in heel Nijmegen. Ze bieden dus geen deur tot deur vervoer, daarvoor bestaat Avan (de voormalige Stadsregiotaxi). Een ritje kost € 3,50, onafhankelijk van de afstand. Een 65-plusser die met de OV-chipkaart betaalt, krijgt de normale seniorenkorting van 34%. Dit systeem kan door iedereen gereserveerd worden.
We zijn nog niet verder met een eventueel experiment met het systeem DAM (Duurzame Aanvullende Mobiliteit). We willen eerst Breng Flex afwachten. Misschien biedt dat al voldoende kwaliteit als aanvullend OV-systeem.
Samen met wijkmanager Marian Hooijman hebben we groepen studenten van de Radboud Universiteit een opdracht gegeven om te onderzoeken hoe de mobiliteit van vooral ouderen in Lindenholt verbeterd kan worden, of hoe ze dat zelf kunnen doen. Zij zullen onderzoeken welke problemen deze mensen ondervinden en wat mogelijke oplossingen zijn. Hopelijk komen daar zinvolle ideeën uit waar we mee verder kunnen.
Dat is de stand van zaken die ik op dit moment kan geven.
Met vriendelijke groet, Klaas-Jan Gräfe Senior adviseur Mobiliteit Gemeente Nijmegen